MARFISI-SCHOTTMAN I., LONGEON T., FURNON C. et MARNE B. (2022) Games and Learning Alliance Conference – Tampere, Finland.
Serious Games (SGs) offer advantages for learning but yet, their use in classrooms is still very marginal. The design of SGs by teachers themselves seems to be a viable solution to develop their use since they are in demand of training on the subject. However, the creation of SGs ideally involves the close collaboration of several experts: pedagogical experts (teacher), game designers, graphic designers and developers for digital SGs. However, schools rarely have the means to hire such teams and teachers find themselves leading this project alone. What advice can be given to these teachers? In this paper, we propose the 10 commandments of the SG padawan, based on our experience in training more than 86 teachers in higher education on the subject and accompanying them in the creation of 21 digital and non-digital SGs.
Traduction : Les Serious Games (SG) offrent des avantages pour l’apprentissage mais pourtant, leur utilisation en classe est encore très marginale. La conception des GS par les enseignants eux-mêmes semble être une solution viable pour développer leur usage puisqu’ils sont demandeurs de formation sur le sujet. Cependant, la création de GS implique idéalement la collaboration étroite de plusieurs experts : experts pédagogiques (enseignant), game designers, graphistes et développeurs de GS numériques. Cependant, les écoles ont rarement les moyens d’engager de telles équipes et les enseignants se retrouvent seuls à mener ce projet. Quels conseils peut-on donner à ces enseignants ? Dans cet article, nous proposons les 10 commandements du SG padawan, basés sur notre expérience de formation de plus de 86 enseignants du supérieur sur le sujet et les accompagnant dans la création de 21 SG numériques et non numériques.